Pierogi z farszem rusko-podobnym

Ten przepis wzięłam z książki "Pierogi świata" Hanny Szymanderskiej. Użyłam jednak własnego ciasta, a nie tego z książki - bo nie chciało mi się wychodzić po jajka. W farszu zmniejszyłam ilość ziemniaków, nie dodałam też jajka (bo nie miałam) - zamiast jajka dałam więcej smalcu. Danie smakuje trochę jak pierogi ruskie :) 

Składniki

na ciasto:
  • 2 szklanki + ciut mąki
  • płaska łyżeczka soli
  • 2.5 dag drożdży
  • kopiasta łyżeczka cukru
  • 3/4 szklanki mleka
  • 2 łyżki oleju
na farsz:
  • 50 dag ugotowanych ziemniaków
  • 100 g kaszy gryczanej
  • 2 czerwone cebule
  • mały słoiczek smalcu (tak ze 150 g) z dużą zawartością mięsa
  • sól, pieprz
  • odrobina tłuszczu
Podgrzewamy w rondelku mleko do temperatury pokojowej, następnie do mleka wkruszamy drożdże, dodajemy łyżeczkę cukru, mieszamy wszystko i odstawiamy na 5-10 minut, aż na powierzchni mleka pojawią się "farfocle".

Do dużej miski wsypujemy 2 szklanki mąki, łyżeczkę soli i 2 łyżki oleju. Dolewamy też drożdże rozrobione w mleku, mieszamy i wyrabiamy ciasto aż do otrzymania gładkiej, sprężystej i nieco spłaszczonej kuli. Przykrywamy miskę ściereczką i pokrywką i czekamy około 40-60 minut na wyrośnięcie. Ciasto powinno podwoić swoją objętość.

Podczas gdy ciasto rośnie, robimy farsz: gotujemy ziemniaki i kaszę (dałam taką w woreczku, z suszonymi warzywami i jakimiś ziarnkami). Następnie podsmażamy na odrobinie tłuszczu na patelni drobno posiekaną cebulę z kaszą i smalcem. Zawartość patelni miksujemy na jednolitą masę robotem kuchennym razem z ugotowanymi ziemniakami i doprawiamy solą i pieprzem. 




Gdy ciasto podwoi swoją objętość, należy je odgazować, czyli zbić je pięścią lub parę razy walnąć nim o miskę - dzięki temu nie będzie się kleiło do wałka i nie trzeba będzie podsypywać mąki do wałkowania. Ciasto dzielimy na 16 równych części, każdą część rozwałkowujemy na płaski placuszek, i smarujemy połowę placuszka farszem. Placuszki zawijamy w kształt pierogopodobny dokładnie zagniatając brzegi palcami.




Pierogi pieczemy w 200 stopniach przez 25 minut na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i umieszczonej na środkowym ruszcie, w piekarnikach elektrycznych przez pierwsze 12 minut pieczemy na dwóch grzałkach, a potem tylko na górnej.